Rok 2026 będzie kolejnym rokiem zmian w ustawach podatkowych, ale nie tylko. Wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy pomocy KSEF. Część pozostałych podmiotów będzie zobligowanych do założenia skrzynek służących do e-Doręczeń.
Nastąpią także i inne zmiany na gruncie podatkowym.
Jedną z takich zmian są nowe limity amortyzacyjne dotyczące samochodów osobowych uzależnione od poziomu emitowanego przez te samochody dwutlenku węgla. Na czym konkretnie polega owa zmiana? W jaki sposób wciąż korzystnie można zamortyzować samochód osobowy? O tym i o pewnym wyjątku opowiedziano w niniejszej publikacji.
Składnik majątku uznany za środek trwały
Osoba fizyczna prowadząca działalność nabywa różnego rodzaju składniki majątku. Nabywa towary, materiały, wyposażenie. Nabywa również i usługi czy też prawa majątkowe. Niekiedy zakupuje też składniki majątku z przeznaczeniem dłuższego użytkowania w działalności i zazwyczaj o wyższej wartości niż pozostałe składniki majątku.
Tego typu składniki majątku mogą stanowić środki trwałe, jednakże, aby można było mówić czy faktycznie nimi są muszą być spełnione poniższe ustawowe warunki. Składnik majątku będący środkiem trwałym musi:
- stanowić własność lub współwłasność podatnika,
- być zakupiony ze środków podatnika,
- zostać nabyty na cele prowadzonej działalności gospodarczej.
- być kompletny i zdatny do użytku w momencie przyjęcia do używania,
- być używany w działalności powyżej 12 miesięcy.
Należy podkreślić, iż środek trwały może zostać zakupiony na cele prowadzonej działalności gospodarczej z zamiarem jego przeznaczenia na wynajem, dzierżawę, leasing lub czynność o podobnym charakterze.
ISTOTNE:
Środek trwały to składnik majątku spełniających ustawowe cechy o wartości powyżej 10.000 zł, ale także o wartości równej lub niższej niż 10.000 zł (niskocenne środki trwałe).
Warto zaznaczyć, iż w odniesieniu do tzw. niskocennych środków trwałych podatnik może:
- wprowadzić je do ewidencji środków trwałych i rozpocząć amortyzację w czasie,
- wprowadzić je do ewidencji środków trwałych i zamortyzować jednorazowo,
- nie wprowadzać do ewidencji środków trwałych i ująć ich wartość bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów.
ISTOTNE:
Przyjęcie do używania w firmie środka trwałego może nastąpić z dniem zakupu, ale może nastąpić z innym dniem, jeżeli środek trwały będzie wymagał naprawy, instalacji, montażu, aby być kompletnym i zdatnym do użytku.
Samochód osobowy w świetle PIT
Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 zwanej dalej ustawą o PIT) objaśnia, iż samochód osobowy to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
Samochodem osobowym nie są natomiast pojazdy samochodowe zaprezentowane w poniższej tabeli.
| Pojazdy samochodowe niebędące samochodami osobowymi w świetle ustawy o PIT | |
| Lp. | Grupy pojazdów |
| 1. | Pojazd samochodowy z jednym rządem siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą – klasyfikowany, jako wielozadaniowy, van, lub z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków (na podstawie przepisów o ruchu drogowym) |
| 2. | Pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu |
| 3. | Pojazd specjalny (na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym) i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń: agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy |
| 4. | Pojazd samochodowy określony w drodze rozporządzenia, jako pozostały pojazd samochodowy uznawany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika według określonych w tym rozporządzeniu wymogów |
Amortyzacja samochodów osobowych stanowiących środki trwałe
Amortyzacja to ujęcie kosztu zakupu środka trwałego w dłuższym okresie czasu np. przez kilka lat. Nie stanowi bowiem kosztu uzyskania przychodu wartość nabytego środka trwałego z wyjątkiem jednorazowej amortyzacji albo właśnie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych na podstawie amortyzacji rozłożonej w czasie.
Przy spełnieniu warunków jednorazowej amortyzacji podatnik ma prawo ująć pełną wartość nabycia środka trwałego w koszty uzyskania przychodów w miesiącu zakupu.
Jeżeli podatnik nabędzie do prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy na podstawie zakupu, otrzymanej darowizny czy spadku, na podstawie aportu lub innego typu nabycia, wówczas ma obowiązek wprowadzić ten samochód do ewidencji środków trwałych, jeżeli:
- spełnia on ww. warunki uznania go za środek trwały,
- jego wartość opiewa na kwotę powyżej 10.000 zł,
- będzie użytkowany dłużej niż roku (nie będzie stanowił towaru handlowego czy wyposażenia).
ISTOTNE:
Środki trwałe w postaci samochodów osobowych są wyłączone z możliwości dokonania jednorazowej amortyzacji ich wartości. Oznacza to, że nie można ująć ich pełnej wartości bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu w miesiącu ich nabycia natomiast wartość tę podatnik ma obowiązek amortyzować w czasie. Wyjątek stanowi przypadek, w którym wartość samochodu osobowego wynosi 10.000 zł i poniżej.
Podatnik ma do wyboru jedynie metodę amortyzacji liniowej, jeżeli mowa o amortyzacji nabytych samochodów osobowych stanowiących środki trwałe.
Podstawowa stawka amortyzacyjna dla samochodów osobowych to 20% w skali roku. Oznacza to, że 20% od wartości początkowej (okres amortyzacji – 5 lat) podatnik będzie mógł ująć w kosztach firmowych w okresie 12 miesięcy (i każdym kolejnym okresie 12 miesięcy) w postaci miesięcznych, kwartalnych, półrocznych albo rocznych odpisów amortyzacyjnych.
ISTOTNE:
Podatnicy mogą zastosować – ustalić indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym, że okres amortyzacji w przypadku środków transportu (w tym samochodów osobowych) nie może być krótszy niż 30 miesięcy.
Roczna stawka amortyzacyjna wyniesie w tym wypadku aż 40% rocznie.
Co to znaczy ulepszone a co używane środki trwałe?
| Ulepszone a używane środki trwałe – samochody osobowe | |
| Ulepszone środki trwałe | Używane środki trwałe |
| Środki trwałe – samochody osobowe uznaje się za ulepszone – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły, co najmniej 20% wartości początkowej | Środki trwałe – samochody osobowe uznaje się za używane – jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane przez podmiot inny niż podatnik, co najmniej przez okres 6 miesięcy |
Warto w tym miejscu podkreślić jeszcze jedną rzecz. W przypadku, gdy podatnik przyjmuje samochód osobowy do firmy, jako wyposażenie np. w sytuacji, kiedy:
- jego wartość opiewa na kwotę 10.000 zł lub poniżej, albo
- wartość ta jest wyższa od sumy 10.000 zł ale z góry wiadomo, że samochód ten zostanie sprzedany przez upływem 12 miesięcy
– wtedy będzie mógł wartość tego samochodu ująć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów miesiącu jego nabycia.
Niższe limity amortyzacji na niektóre samochody osobowe w 2026 roku
Już od stycznia 2026 r. nastąpią zmiany w zakresie nowych limitów amortyzacyjnych dotyczących wysokości kosztów umorzenia samochodów osobowych, które podatnik może ująć w kosztach uzyskania przychodów.
Samochody osobowe niebędące autami elektrycznymi, które emitują 50 g lub więcej dwutlenku węgła na kilometr będą podlegały ograniczeniom amortyzacji stanowiącej koszt uzyskania przychodu do kwoty 100.000 zł.
Natomiast samochody osobowe nie autami pojazdami elektrycznymi, które emitują poniżej 50 g dwutlenku węgła na kilometr będą podlegały ograniczeniom amortyzacji stanowiącej koszt uzyskania przychodu do kwoty 150.000 zł.
Powyższe ograniczenia będą, więc dotyczyć samochodów osobowych innych niż samochody elektryczne oraz napędzane wodorem a więc samochodów osobowych z silnikami benzynowi, dieslami czy hybrydami.
ISTOTNE:
Wysokość amortyzacji samochodu osobowego niebędącego samochodem elektrycznym, możliwej do ujęcia w kosztach podatkowych w 2026r. będzie uzależniony od poziomu emitowanego przez dany samochód – dwutlenku węgla.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (obowiązującej od stycznia 2026r.) kosztami uzyskania przychodów nie są odpisy z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
- 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289, 1853 i 1881) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
- 150.000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
- 100.000 zł – jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
| Amortyzacja samochodów osobowych stanowiąca koszty podatkowe w 2026 roku | ||
| Samochód osobowy do wartości początkowej 225.000 zł | Samochód osobowy do wartości początkowej 150.000 zł | Samochód osobowy do wartości początkowej 100.000 zł |
| W przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem | W przypadku samochodu osobowego niebędącego pojazdem elektrycznym ani napędzanym wodorem, jeśli emisja, CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, wynosi mniej niż 50 g na kilometr | W przypadku samochodu osobowego niebędącego pojazdem elektrycznym ani napędzanym wodorem, jeśli emisja, CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr |
ISTOTNE:
Limit amortyzacji samochodów osobowych w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym znajduje już zastosowanie w stosunku do samochodu elektrycznego wprowadzonego do ewidencji środków trwałych podatnika od dnia 01.01.2022 r.
Natomiast limity amortyzacyjne 150.000 zł i 100.000 zł w przypadku pozostałych samochodów osobowych będą miały zastosowanie w stosunku do pozostałych samochodów (nieelektrycznych) wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od dnia 01.01.2026 r.
Podatnicy, którzy w 2025 r. chcieliby jeszcze nabyć samochód osobowy, który emituje dwutlenek węgla o wartości równej lub wyższej niż 50 g na kilometr powinni się pospieszyć, bowiem gdy w 2025 r. nabędą ten samochód to ominie ich obowiązek stosowania limitu amortyzacji 100.000 zł wobec tego samochodu.
