Resort Finansów realizuje obecnie długofalową strategię zelektronizowania większości usług świadczonych przez urzędy skarbowe na rzecz podatników w zakresie rozliczeń i obsługi spraw w podatkach PIT, CIT oraz VAT.
Zarówno w roku 2020, 2021 ma być stale powiększana ilość usług urzędowych załatwiana on-line tak aby podatnik mógł bez problemu załatwić swoje sprawy przez internet.
Z kolei w 2022r. mają być zakończone wszelkie prace w projekcie e-urząd skarbowy. O jakie konkretnie usługi chodzi?
Czym jest projekt e-urząd skarbowy
Od 1 lipca 2019r. rozpoczęła się realizacja 3-letniego projektu asygnowanego przez Ministra Finansów polegająca na utworzeniu elektronicznych narzędzi umożliwiających realizację wszelkich spraw podatnika z urzędem skarbowym.
Na rozwiązanie to Ministerstwo Finansów chce wydać w ciągu 3 lat kwotę ponad 100 mln zł. Zakończenie wszelkich prac szacuje się na koniec czerwca 2022r.
Zadania jakie tym projektem postawiło sobie Ministerstwo Finansów to:
- prostota informacyjna systemu,
- uproszczenie rozliczeń podatkowych w sferze przeglądu zobowiązań i zapłaty podatków,
- wsparcie kontaktowe on-line ze strony urzędów skarbowych w zakresie załatwiania spraw podatkowych i pomocy informacyjnej podatnikom.
Kto będzie mógł korzystać z projektu e-urząd skarbowy
Z rozwiązań internetowych Ministerstwa Finansów będą mogły korzystać podatnicy, czyli:
- osoby fizyczne nieprowadzące żadnej działalności gospodarczej,
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
- osoby prawne,
- pozostałe instytucje.
Więcej o e-urzędzie skarbowym
Narzędzia internetowe w ramach platformy e-urząd skarbowy będą miały za zadanie pomóc podatnikom w skutecznym załatwieniu ich sprawy i problemy w sferze podatków PIT, CIT oraz VAT m.in. sprawdzenie zobowiązań podatkowych, elektroniczne płatności podatków i inne.
Ministerstwo Finansów chce zwiększyć również za pomocą e-urzędu skarbowego poziom komunikacyjny pomiędzy podatnikiem a urzędem skarbowym.
Tak więc usługa e-urząd skarbowy będzie oferować podatnikowi zestaw narzędzi informacyjnych (gdzie źródłem danych będą informacje, którymi dysponują organy skarbowe).
Podatnik po zalogowaniu się do platformy będzie mógł sprawdzić informacje m.in. o:
- saldzie zobowiązań, zaległości w podatkach PIT, CIT oraz VAT,
- uregulowaniu wszelkich płatności związanych z ww. podatkami,
- statusie swoich spraw podatkowych.
Ministerstwo Finansów zakłada, że narzędzia internetowe e-urząd skarbowy obniżą czas potrzebny na załatwienie spraw podatkowych. Ponadto więcej spraw będzie można zrealizować on-line co w dobie pandemii Covid-19, ale i w przyszłym czasie będzie miało spore znaczenie dla podatników, ale i urzędników.
Resort Finansów odnosi się także do elektronicznych płatności, które mają dotyczyć nie tylko zapłaty zobowiązań i zaległości PIT, CIT oraz VAT, lecz także opłat za wydanie niektórych zaświadczeń czy pozostałych, płatnych usług urzędu skarbowego.
ISTOTNE:
Podatnicy, którzy prześlą do właściwego urzędu skarbowego stosowane upoważnienia wydane przez innego podatnika (innych podatników) będą mogli pozyskiwać dane o jego (ich) statusie spraw podatkowych.
Zadania realizowane przez e-urząd skarbowy
Zadania jakie będzie realizował system e-urząd skarbowy kształtują się następująco:
- utworzenie jednego miejsca, na którym podatnik będzie miał dostęp do wszystkich usług e-urzędu skarbowego,
- centralny kanał usług e-urząd skarbowy ma składać się 5 kanałów:
- e-Podatnik,
- e-Płatnik,
- e-Pełnomocnik,
- e-Komornik,
- e-Notariusz,
- na centralnym kanale będą udostępnione informacje o statusach różnych spraw, przedłożonych dokumentach, saldach różnych rozliczeń i inne kwestie dotyczące podatków CIT, PIT oraz VAT,
- centralny system umożliwi przekazywanie dokumentów, aktualizację danych, dokonywanie płatności elektronicznych, utworzenie i przekazanie pism, komunikacja z urzędnikami i załatwianie pozostałych spraw,
- ogólna przejrzystość systemu i oferowanych e-usług ulegnie zwiększeniu,
- skrócenie czasu załatwiania spraw czy realizacji obowiązków podatkowych podatnika, ale i urzędu skarbowego,
- załatwienie większości spraw dotyczących podatków CIT, PIT oraz VAT,
- powiększenie ilości usług, które podatnik będzie mógł całościowo zrealizować on-line,
- polepszenie komunikacji i jej jakości pomiędzy urzędnikiem a podatnikiem,
- znacznie zmniejszenie błędów w wypełnianiu obowiązków podatkowych przez podatników i urzędy skarbowe,
- formularze podatkowe i pozostałe mają być krótsze, prostsze i szybsze do wypełnienia,
- integracja różnych danych podatników z wielu systemów umożliwiająca dystrybucję tych danych na potrzeby udostępnienia dla innych jednostek sektora publicznego.
Opublikowano: 2020-09-14