W ustawie z dnia 19.06.2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 zwaną dalej ustawą o dopłatach do kredytów w związku z Covid-19 ustawodawca określił wiele narzędzi umożliwiających pracodawcy zmniejszenie ponoszonych obciążeń kosztami wynagrodzeń (składkami ZUS po stronie pracodawcy) czy powiększył krąg podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowania z programów dofinansowań aktualnie obowiązujących.
Ponadto w tarczy antykryzysowej 4.0 występują też i inne narzędzia wspomagające przedsiębiorców w tym trudnym okresie. Jakie to narzędzia? O tym i o wielu innych wątkach związanych z ostatnią już wersją tarczy antykryzysowej odpowiedziano w niniejszej publikacji.
Dopłaty do kredytów obrotowych
Tarcza antykryzysowa 4.0 przewiduje możliwość ubiegania się przedsiębiorcy o dopłaty do kredytów obrotowych odnawialnych i nieodnawialnych udzielonych w polskich złotych.
Dopłaty te odnoszą się kredytów udzielonych na podstawie umów kredytu zawartych od dnia wejścia w życie ustawy (24 czerwca 2020r.) , ale i przed tym dniem, jeżeli umowy te zostaną zmodyfikowane do warunków określonych przepisami tarczy antykryzysowej 4.0.
Kredytu z dopłatą udziela bank współpracujący z BGK (większość banków zawarło umowę o współpracy).
O dopłaty mogą starać się:
- osoby fizyczne (także wspólnicy spółki cywilnej),
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną,
- podmioty prowadzące działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych.
ISTOTNE:
Umowy kredytów z dopłatą mogą być zawarte maksymalnie do 31 grudnia 2020r.
ISTOTNE:
Pojedynczy przedsiębiorca może ubiegać się o dopłatę do odsetek tylko w odniesieniu do jednego kredytu.
Przedmiotem dopłaty do kredytów obrotowych jest:
- Część odsetek należnych bankowi, w przypadku:
- mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia 651/2014 wynosi ona 2 punkty procentowe,
- innego niż mikro-, małego lub średniego przedsiębiorcy wynosi ona 1 punkt procentowy,
- Całość odsetek należnych bankowi, jeżeli oprocentowanie kredytu z dopłatą nie jest większe niż wartość punktów procentowych wymienionych dla powyższych kategorii przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 4 ustawy o dopłatach do kredytów w związku z Covid-19 w przypadku wnioskowania o kredyt z dopłatą do odsetek przedsiębiorca musi spełniać łącznie wszystkie poniższe warunki:
- Na dzień 31 grudnia 2019 r. nie spełniał kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji (art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.,
- Wykonuje działalność gospodarczą lub działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych na terytorium RP, lub zawiesił wykonywanie tej działalności po dniu 1 lutego 2020 r. w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19,
- Nie zaciągnął innego kredytu na podstawie ustawy,
- Utracił płynność finansową, rozumianą, jako zdolność do spłaty w terminie wymagalnych zobowiązań, lub jest zagrożony utratą płynności finansowej, w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19.
Dopłaty do odsetek przedsiębiorca otrzymuje miesięcznie. Okres trwania dopłat to maksymalnie 12 miesięcy licząc od dnia zawarcia umowy.
Co warte podkreślenia oprocentowanie kredytu z dopłatą nie może być wyższe niż średnie oprocentowanie pozostałych kredytów obrotowych, jakie stosuje dany bank.
Późniejszy etap spłacania kredytu wygląda w ten sposób, że podmiot, który otrzymał dopłaty do odsetek reguluje część odsetek, które stanowią różnicę pomiędzy odsetkami stanowiącymi oprocentowanie kredytu a kwotą będącą dopłatą.
ISTOTNE:
Przedsiębiorca, aby otrzymać przyznaną dopłatę do odsetek kredytu obrotowego nie może zalegać ze spłatą kapitału dotyczącego tego kredytu.
Wniosek o udzielenie kredytu z dopłatą do odsetek przedsiębiorca składa w banku udzielającego kredytu z dopłatami (współpracujący z BGK). Może oczywiście to być bank, gdzie przedsiębiorca posiada konto firmowe. Wniosek o dopłatę musi zawierać:
- Dokumenty potwierdzające spełnienie warunku utraty płynności finansowej (zdolności terminowej spłaty wymagalnych zobowiązań) oraz pozostałe dokumenty i oświadczenia, które wymaga bank stosując własne procedury kredytowe,
- Oświadczenie, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, o spełnianiu warunków powyższych, pozostałych warunków.
Objęcie pozostałych pracowników dofinansowaniem do kosztów wynagrodzeń i składek ZUS z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy lub przestoju ekonomicznego
Na mocy nowo dodanego art. 15gg ustawy o dopłatach do kredytów w związku z Covid-19 oprócz dotychczasowych możliwości obniżenia wymiaru czasu pracy lub zastosowania przestoju ekonomicznego pracodawca, który zanotował spadek obrotów gospodarczych na skutek oddziaływania pandemii Covid-19 ma możliwość objąć pracowników pozostających do tej pory poza sferą dofinansowania.
Tak, więc pracodawca może złożyć wniosek do Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy o dofinansowanie na rzecz ochrony miejsc pracy (ze środków FGŚP) do kosztów wynagrodzeń i składek ZUS z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy lub objęcia przestojem ekonomicznym innych grup pracowników nieobjętych dotychczas:
- Przestojem w wykonywaniu pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, lub
- Przestojem ekonomicznym w następstwie wystąpienia Covid-19, lub
- Obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia Covid-19.
ISTOTNE:
O powyższe dofinansowanie mogą starać się podmioty, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych. Podstawowe warunki otrzymania dofinansowania są takie same jak zaprezentowano przy okazji omawiania rozwiązań tarczy antykryzysowej 2.0 (dofinansowanie na rzecz ochrony miejsc pracy z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy lub przestoju ekonomicznego finansowane z FGŚP).
Oprócz powyższego warto wspomnieć, co zostało w tym rodzaju dofinansowania jeszcze zaktualizowane.
Prawodawca postanowił zmienić okres liczenia spadku obrotów, który aktualnie może przypadać już po 31 grudnia 2019r. W poprzednim stanie prawnym nie wcześniej niż po 1 stycznia 2020r.
Dopłaty do wynagrodzeń pracowników objętych dofinansowaniem wyniosą nie więcej niż do wysokości połowy wynagrodzeń (maksymalnie 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS – około 2.130zł, obowiązującego na dzień złożenia wniosku).
Nadal omawiany rodzaj dofinansowania nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, którzy w poprzedzającym miesiącu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zarabiali więcej aniżeli kwota 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS (obowiązującego na dzień złożenia wniosku).
Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji w czasie panującej pandemii Covid-19
W przepisach tarczy antykryzysowej 4.0 (w zaktualizowanym art. 15gf tejże ustawy) znalazły się zapisy umożliwiające wcześniejsze rozwiązanie umów o zakazie konkurencji, ale tylko w okresie obowiązywania stanu epidemii Covid-19.
W czasie ogłoszonego stanu pandemii Covid-19 strony umowy o zakazie konkurencji na rzecz, których ustanowiony jest ten zakaz mają możliwość wypowiedzenia takiej umowy w ciągu 7 dni po ustaniu :
- stosunku pracy,
- umowy agencyjnej,
- umowy zlecenia,
- innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przypisy Kodeksu cywilnego,
- umowy o dzieło
Skoro nowe uprawnienie nadane jest stronom umowy na rzecz, których ustanowiono zakaz konkurencji należy się domyślać, że to pracodawcy, zleceniodawcy, zamawiający i inne podmioty będące po stronie zlecających pracę lub wykonanie usługi. Zatem te podmioty będą uprzywilejowane do szybkiego wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji.
Zaległy urlop wypoczynkowy do wykorzystania bez zgody pracownika
W znowelizowanym art. 15gc ustawy o dopłatach do kredytów w związku z Covid-19 w czasie obowiązywania stanu epidemii Covid-19 pracodawca ma prawo wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy jednak przy założeniu, że:
- Urlop ma charakter zaległego urlopu wypoczynkowego a więc dotyczy w 2020r. niewykorzystanego urlopu z roku 2019 i lat poprzednich,
- Pracodawca sam wskazuje termin wykorzystania zaległego urlopu przez pracownika,
- Pracodawca nie musi w tym wypadku dysponować zgodą pracownika, a zatem dyspozycję o wysłaniu pracownika na wykorzystanie zaległego urlopu wypoczynkowego może wydać samodzielnie,
- Pracodawca przy określaniu terminu tegoż zaległego urlopu może pominąć istniejący plan urlopowy,
- Łączny okres zaległego urlopu wypoczynkowego, na który pracodawca wysyła pracownika opiewa na maksymalnie 30 dni (niezależnie od ilości występującego zaległego urlopu wypoczynkowego).
Opublikowano: 2020-07-17